
CSRD-benchmark toont focus op impact, niet op risico's en kansen
'Slechts tien procent van de benoemde IRO’s bestaan nu uit kansen. Hopelijk gaan financiële instellingen in de toekomst meer kansen zien en deze vertalen naar concrete zakelijke mogelijkheden.’
Het doel van De Vries en Van Veen was overeenkomsten en verschillen in de ESG-rapportages bloot te leggen. Daarvoor vergeleken ze de rapportages van twaalf financiële instellingen, waarvan acht uit Nederland, en vier uit omringende landen, waaronder BNP Paribas, Allianz en Commerzbank.
De implementatie van de CSRD had een flinke impact op wat financiële instellingen rapporteren en de wijze waarop ze dat deden, zagen de onderzoekers. Dat blijkt alleen al uit de omvang. Zo telde het sustainability statement van Commerzbank meer dan tweehonderdvijftig pagina’s, exclusief bijlagen.
Wat opvalt aan de inhoud: ‘Alle onderzochte banken en verzekeraars besteden vooral aandacht aan drie thema’s: klimaatverandering, het eigen personeel en ‘consumenten en eindgebruikers’,’ zegt Van Veen. Dit zijn dus de onderwerpen waarop de ondernemingen een positieve of negatieve invloed zien. Dat deze thema’s eruit springen is volgens Van Veen niet heel verrassend. ‘Klimaat en personeel zijn voor elke organisatie relevant. Het derde hoofdonderwerp is ook logisch te verklaren: het gaat hier om banken en verzekeraars, en dit zijn hun klanten.’
[....]