Reviewnotes: een hinderlijke verplichting of een helpende hand?
Iedereen kent het wel, je wil de laatste documenten in het controledossier hangen om het werk af te ronden en door naar de volgende opdracht te gaan. Je hebt geen feedback van de manager over jouw werk gekregen en dus ga je ervan uit dat het goed was. Vervolgens krijg je een aantal weken later nog nagezonden documenten van de klant voor de afronding en daar staan ze; een lijst met reviewnotes zonder context waar je weinig mee kan. Zulke reviewnotes geven veel vraagtekens en frustraties. Als het echt zo erg was, dan had ik het vast wel gehoord dus waarom heeft de reviewer dit niet zelf aangepast of gecommuniceerd?
Een reviewnote is een opmerking van een ervaren teamlid op het werk van een minder ervaren teamlid. Tegenwoordig worden de meeste reviewnotes geplaatst in een (elektronisch) controledossier. Een Word bestand met eindeloze opmerkingen, een notitie in het dossier met bullet points, een goed gesprek tussen teamleden of stilte met een aangepaste working paper waar je het volgende jaar achter komt. Dit zijn vormen van reviewopmerkingen die accountancy medewerkers, maar al te bekend voorkomen. De een ontvangt goede inhoudelijke opmerkingen en leert, maar de ander ziet een lijst met “lay-out” aanpassingen en raakt gefrustreerd. Wat is het doel van reviewopmerkingen en wordt dit doel bereikt?
[....]